Türkiye’nin en iyi otomotiv ar-ge merkezi

Sıfırdan komple araç geliştirme bilgi birikimine ve yetkinliklerine sahip olan Tofaş Ar-Ge Merkezi; Tofaş Fabrikası’nda üretimi gerçekleşen modellerin yanı sıra Stellantis bünyesindeki farklı modellerin ürün geliştirme süreçlerinde görev almaktadır.

Tofaş Ar-Ge Merkezi’nin hedefi; küresel rekabetçi ürün ve teknoloji geliştirme merkezi olmaktır. Bu hedefi gerçekleştirmek için pazar ihtiyaçlarına yönelik olarak yeni ürün projelerinin başarıyla oluşturulması, pazara sunulması ve mevcut ürünlerin beklentiler doğrultusunda iyileştirilmesi hedeflenmektedir.

Tofaş Ar-Ge Merkezi bu hedeflere ulaşmak için üniversiteler, ortak tasarımcı olan tedarikçiler ve mühendislik firmalarını kapsayan, genişletilmiş ar-ge ağı ve değer zinciri içinde gelişmeye önem vermektedir. Yenilikçi teknolojik araştırma projeleri de belirtilen öncelikleri destekleyecek şekilde planlanmaktadır.

Ar-Ge Tarihçesi
2023

- Tofaş 2023 yılında 48,6 milyon Euro yatırım harcaması gerçekleştirdi. 2023 yılında toplam yatırım tutarının ağırlığını Egea Projesi oluşturdu.

- Tofaş Ar-Ge Merkezi 2023 yılında Egea ve Fiorino motorlarının E6.4 emisyon normlarına uyumlandırılması, Egea Limited Edition Özel Serisi ve Fiorino 100’üncü Yıl Özel Serisi çalışmalarına ilave olarak mevcut modellerin iyileştirme ar-ge faaliyetlerini yürüttü. Stellantis bünyesinde 4 farklı marka için üretilecek olan K0 projesi için endüstriyelleştirme ve geliştirme hazırlık faaliyetlerine 2023 yılı itibarıyla başlandı; Tofaş Ar-Ge’nin Stellantis bünyesindeki farklı modellerin ürün geliştirme süreçlerinde görev almaya başladı.

- 2023 yılında Tofaş Ar-Ge Merkezi’nin insan kaynağı %20 arttırdı; Tofaş Ar-Ge mühendislik ekiplerinin uluslararası projelerde tecrübesi derinleşerek, gelişmiş mühendislik yetenekleri global süreçlere yansımış oldu.

2022

- Tofaş Ar-Ge Merkezi’nin, İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü Tekno Park Yazılım Merkezi’nde oluşturduğu ürün geliştirme ve yazılım şubesi faaliyete başladı. İzmir’deki yeni merkezle birlikte Tofaş, otomotiv yazılımı alanındaki faaliyet kapsamını artırarak Stellantis dünyasındaki farklı marka ve modeller için bileşenler ve sistemlerin tasarlanması, sanal-fiziksel doğrulamalar yapılması, prototiplenmesi gibi birçok farklı alanda üstlendiği sorumlulukları daha ileri bir boyuta taşımayı planlıyor.

- Tofaş 2017-2021 yılları arasında yaptığı patent başvurularıyla Türkiye’nin sınai mülkiyet sisteminin gelişimine sağladığı katkılardan dolayı, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından “Bursa İli Patent Başvurusu 1’incisi” ödülüne layık görüldü.

2021

- Tofaş Ar Ge Merkezi’nde 2021 yılına kadar araç konsepti, stil, gövde, iç tasarım, süspansiyon, motor, emisyon, titreşim ve akustik alanlarında tamamlanan tasarım ve test altyapı yatırımlarının toplamı 58 milyon euroyu aşmıştır. 2019 ve 2021 yılları arasında yapılan 10 milyon euroluk yatırım ile Tofaş Ar Ge Merkezi, fiziki test ve kapasite yetkinliğini artırmıştır.

- Turkishtime tarafından hazırlanan “Ar-Ge 250, Türkiye’nin En Çok Ar-Ge Harcaması Yapan Şirketleri” araştırması kapsamında Tofaş, genel sıralamada en fazla ar-ge harcaması yapan ilk 3 firma arasında yer almıştır.

- Tofaş Ar Ge Merkezi, 2020 ve 2021 yıllarında Tofaş 8 Avrupa Birliği (AB) projesinin kabulünü alarak içinde yer aldığı AB araştırma projeleri sayısını 29’a çıkarmıştır ve bu projeler kapsamında 230’u aşkın uluslararası proje ortağıyla çalışmıştır.

- Tofaş Ar Ge Merkezi; 2021 yılı içerisinde yoğun olarak Fiorino, Doblò, Egea modellerinin iyileştirme ar ge faaliyetlerini yürütmüştür. Aynı zamanda Tofaş Ar-Ge Merkezi’nin 350 mühendisi Stellantis bünyesindeki farklı modellerin ürün geliştirme süreçlerinde görev almıştır.

2020

- Tofaş’ın ürün geliştirme sürecine liderlik ederek, 2015 yılında seri üretime başladığı ve Avrupa başta olmak üzere dünyanın pek çok ülkesine Tipo ismiyle ihraç ettiği Egea model ailesi yenilendi. Yenilenmeyle birlikte Sedan, Hatchback ve Station Wagon gövde seçeneklerine ek olarak model yelpazesine aileyi Crossover sınıfında temsil etmeye hazırlanan “Egea Cross" eklendi.

- Turkishtime Türkiye Ar-Ge 250 Araştırmasına göre Tofaş, Ar-Ge Merkezi faaliyetlerinde en fazla patent alan 10 firma arasında yer aldı. Tofaş, 2019 yılı içerisinde Türkpatent tarafından tescil edilen 23 patent ile en fazla patent alan 7. şirket oldu.

- Tofaş, koronavirüsle mücadelede sağlık çalışanlarına yönelik 3 farklı koruyucu ekipmanı üretti

- Koronavirüs salgını ile mücadelede ihtiyaç duyulan tıbbı malzeme bulunurluğuna destek olmak amacıyla Tofaş, Ar-Ge Merkezi’nde tasarlayarak ürettiği koruyucu sağlık ekipmanlarını 70 ildeki sağlık kuruluşlarına gönderdi. Tofaş bu süreçte 50 bin siperlikli maske ile 1300 biyolojik örnek alma ve entübasyon kabini üretti. Ayrıca taleplerin toplandığı, üretim ve sevkiyat fonksiyonlarının takip edildiği online bir platform oluşturdu ve farklı firmalarının da yararlanabilmesi adına ekipmanların tasarımlarını açık kaynak olarak sundu.

2019
- Tofaş’ta ürün geliştirme sürecine liderlik edilerek, hayata geçirilen Egea model ailesinin Hatchback ve Station Wagon karoserli versiyonlarında tercih edilebilecek üç farklı donanım versiyonunu satışa sunuldu. Tasarım detaylarında daha dinamik özelliklere sahip Street ve Sport versiyonları Egea'nın Hatchback versiyonunda tercih edilebilecekken; S-Design versiyonu ise Hatchback ile Station Wagon gövde tipinde sunuluyor.
2018
- Tofaş’ta geliştirilen Fiat Yol Arkadaşım Connect satışa sunuldu. Türkiye’de otomobil kullanıcılarının alışkanlıklarını ve araçlarıyla olan ilişkisini değiştirecek bağlanabilirlik teknolojisi “Fiat Yol Arkadaşım Connect” ile Fiat kullanıcıları artık akıllı telefon veya bilgisayar aracılığıyla otomobillerine uzaktan bağlanabileceği gibi birçok ayrıcalıklı özelliğe de kolayca erişebilecek.

- Tofaş’ta üretilen Fiat Doblo'nun, özel olarak geliştirilen elektrikli versiyonu Vakko'ya teslim edildi. Tamamen elektrikli bir motora sahip olan ve 30kW'lık batarya ile donatılan iki adet elektrikli Fiat Doblo Cargo, Vakko'nun İstanbul'daki şehir içi operasyonlarında kullanılacak.
2017
Fiat Motor Sporları ekibi tarafından kullanılan Egea Racing modellerinin geliştirme çalışmaları Tofaş Ar-Ge’de yürütülmeye başlandı.
2016
- Fiat Egea Hatchback ve Station Wagon modelleri 2016 yılı içerisinde banttan indirildi. Modeller “Tipo” adıyla dünya pazarlarına sunuldu.
- Egea Projesi’nin Sedan modeli Dodge Neon adıyla Meksika pazarına sunuldu.
2015
Egea ailesinin ilk modeli Fiat Egea Sedan, 2015 yılının son çeyreğinde pazara sunuldu.
2014
- Doblo modelinin yeni versiyonu RAM markası altında ve Promaster City adıyla Kuzey Amerika pazarları için de geliştirildi. Türkiye ve farklı dünya pazarlarını hedef alan yeni binek araç ve bu araca ait yeni bir platform geliştirme çalışması Tofaş Ar-Ge tarafından yürütüldü.
- Tofaş ArGe Merkezi 2014-2015 yıllarında Egea markasıyla Sedan, Hatchback ve Station Wagon ürün geliştirme projelerini yürüttü. Fikri mülkiyet hakları Tofaş’a ait olan ve Tofaş ArGe sorumluluğunda geliştirilen bu yeni modeller için yapılan yatırım, Türkiye otomotiv sektörü tarihindeki en büyük yatırımlardan biri olarak dikkat çekti.
2012
Tofaş’ın çoklu marka projesi kapsamında Yeni Fiat Doblo platformunda geliştirilerek üretilen Opel Combo, Avrupa başta olmak üzere pek çok pazarda satışa sunuldu.
2008
Yeni Ar-Ge binası açıldı.
2007
- Tofaş’ta 2005 yılında çalışmalarına başlanan Fiat Linea’nın dünya lansmanı İstanbul’da yapıldı.
- Fiat için Fiorino modelini içeren MiniCargo modellerinin üretimine başlandı.
2006
Doblò güncellenmesinde ürün geliştirme faaliyetlerini Tofaş yürüttü. Böylece aracın fikri ve sınai mülkiyet hakları Tofaş’a ait oldu.
2005
Fiat, PSA Peugeot, Citroen ve Tofaş, mülkiyet hakları tamamıyla Tofaş’a ait yeni bir hafif ticari araç olan MiniCargo modelinin geliştirilmesi ve üretimi konusunda anlaşma imzalandı. Bu başarı, Türk otomotiv sanayinde bir ilk olma özelliğini taşıdı.
2002
Palio ve Palio Weekend modelleri yenilendi. Siena modeli üretimden kaldırılarak yerine Albea üretimi başladı. Albea projesiyle ilk kez yeni ürün prototipi geliştirildi; model daha sonra Fiat’ın küresel üretim yelpazesine dahil oldu ve farklı ülkelerdeki Fiat işletmelerinde üretime alındı.
2000
Üretimine başlanan Fiat Doblò, Türkiye otomotiv pazarında kendi segmentini yarattı. Tofaş çalışanları, üretim hazırlığı aşamasında ilk kez doğrudan yer aldı.
1999
Marea ve Brava modellerinin üretimine başlandı.
1998
Tofaş’ta Ar-Ge organizasyonu 1998 yılının Aralık ayında kuruldu.
1994
Tofaş Palio, Palio Weekend, Siena modellerinin üretimine başlayarak, “küresel” otomobil projesine dahil oldu ve böylelikle dünya çapında tedarik zinciri yönetimine başladı.

Patentler

Tofaş Ar-Ge Merkezi, katma değer sağlayan yeni projeler ve yenilikçi fikirlerle patent başvuru sayısını her yıl artırmayı hedeflemektedir. Yenilikçi çalışmalar sonucunda Tofaş, 2023 yılında 33 adet yeni patent başvurusu gerçekleştirilmiştir.

2023 yılında 33 adet yeni patent başvurusu

1994 yılında kurulan Tofaş Ar-Ge Merkezi, 2008 yılı itibarıyla Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından Ar-Ge Merkezi olarak tescil edilmiştir. Araç geliştirme sahasında küresel çapta bir altyapı oluşturan Merkez, toplam 20.110 m²’lik laboratuvar ve ofis alanına sahiptir. Tofaş Ar-Ge Merkezi bugün, bünyesindeki laboratuvarların yüksek teknolojisi ve çeşitliliğiyle Stellantis Grubu’nun önemli ar-ge merkezlerinden biri konumundadır.

Türkiye’nin
en iyi otomotiv ar-ge merkezi
900
Çalışan
Dış kaynaklar dahil edilmiştir.
20.110 m2 ’lik
Laboratuvar ve Ofis Alanı